«سند ائتلاف نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان» درون 16 آذر امسال درون شورای عالی رفاه و تامـین اجتماعی تحت عنوان مـیثاق همکاری‌های چندجانبه مـیان وزارت آموزش و پرورش، گزارش طرح لازم التوجه دانش آموزان قوه قضائیـه، سازمان مدیریت و برنامـه‌ریزی آموزشی، وزارت تعاون، کمـیته امداد، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمـینی(ره)، وزارت بهداشت، ناجا و سازمان بهزیستی کل کشور تصویب شد.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، درون این سند تفاهم چندجانبه تاکید شده هست که درون راستای عمل بـه منویـات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر تلاشی سازمان یـافت، علمـی و فراقوه‌ای، ائتلاف ملی بـه منظور استقرار نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان با هدف استفاده حداکثری از توان و ظرفیت علمـی، خدمتی، حمایتی، اجرایی، نظارتی و تامـینی بـه منظور تحقق پیشگیری رشد مدار و توجه بـه رشد و تکامل یکپارچه دانش آموزان بـه صورت مشترک بین وزارت آموزش و پرورش، قوه قضائیـه، سازمان مدیریت و برنامـه ریزی کشور، سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمـیته امداد حضرت امام خمـینی(ره)، نیروی انتظامـی، وزارت تعاون و بنیـاد برکت تشکیل و سند ائتلاف ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان منعقد شد.

ماده 1: گزارش طرح لازم التوجه دانش آموزان کلیـات

1-1 موضوع سند: ائتلاف ملی درون توجه سازمان یـافته بـه سرنوشت کودکان و نوجوانان مـیهن اسلامـی از طریق مشارکت درون طراحی و استقرار نظام جامع مراقبت اجتماعی دانش آموزان درون مدرسه.

تبصره: مـهار زمـینـه‌های آسیب اجتماعی درون سه فضای مدرسه ، خانواده و محله با تاکید بر مدرسه بـه عنوان جدی‌ترین فضای اجتماعی کودکان نوجوانان.

1-2 تعریف نظام مراقبت اجتماعی: منظور از نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان، مجموعه‌ای نظام یـافته از خدمات و برنامـه‌ها، شامل غربالگری، آموزش، توانمندسازی و حمایت‌های روانی اجتماعی، بـه منظور مراقبت دانش‌آموزان درون برابر رفتار‌های پرخطر، آسیب‌های اجتماعی و جرائم از طریق مداخله بموقع و موثر است.

ماده 2: اه و چارچوب ائتلاف

2-1 هدف کلی: تامـین و ارتقای مراقبت‌های اجتماعی از دانش‌آموزان مدارس با رویکرد توانمندسازی مدرسه محور

2-2 اه اختصاصی

2-2-1 استقرار نظام جامع مراقبت اجتماعی به منظور دانش آموزان ( مدرسه محور، خانواده محور، محله محور) از طریق مشارکت بین بخشی مبتنی بر مدل بومـی و سبک زندگی اسلامـی - ایرانی

2-2-2 گسترش آموزش‌های رشد مدار درون زمـینـه پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آسیب های اجتماعی و بزهکاری

2-2-3 ایجاد نظام شناسایی دانش‌آموزان آسیب پذیر و آسیب دیده از طریق چک‌لیست‌های علمـی

2-2-4 طراحی و توسعه مداخلات موثر حمایتی و توانمندسازی به منظور دانش آموزان

2-2-5 استقرار نظام ارجاع مناسب ارائه خدمات و حمایت‌ها بـه دانش آموزان

2-2-6 ظرفیت سازی جهت افزایش عوامل محافظت کننده و کاهش عوامل مخاطره‌آمـیز دانش‌آموزان درون مدرسه ، خانواده و محله

2-2-7 هم افزایی منابع و برنامـه های دستگاهها و نـهادها و بسیج ظرفیت مشارکت مردمـی و خیریـه به منظور نظام مراقبت های اجتماعی

تبصره : پیـاده سازی صد درون صدی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان بـه منظور پوشش مدارس که تا پایـان برنامـه ششم توسعه مورد تاکید است.

2-3 چارچوب همکاری‌های بین بخشی

2-3-1 ایجاد دبیرخانـه بـه منظور بـه اشتراک گذاری منابع و ظرفیت‎های مشترک بـه منظور تامـین اه سند.

2-3-2 ایجاد نظام شناسایی و تقویت عوامل محافظت کننده و دیده بانی مستمر عوامل مخاطره‌آمـیز دانش‌آموزان درون مدرسه، خانواده و محله

2-3-3 ایجاد سامانـه جهت شناسایی کودکان و نوجوانان لازم التوجه بـه منظور اجرای مداخلات آموزشی، روانی و اجتماعی پیشگیرانـه

2-3-4 پیـاده سازی نظام غربالگری و ارجاع

2-3-5 تامـین خدمات مشاوره ای بـه دانش آموزان و خانواده های آنان

2-3-6 تامـین خدمات حمایتی و مددکاری بـه دانش آموزان

2-3-7 تامـین معاضدت‌ها و حمایت‌های قضایی به منظور دانش آموزان

2-3-8 ایجاد ساز و کار به منظور اجرای برنامـه های مشترک درون حوزه پیشگیری وضعی بـه منظور کاهش عوامل مخاطره آمـیز دانش آموزان

2-3-9 ارزیـابی و نیـازسنجی مستمر، شناسایی فرصتها و جذب مشارکت های مردمـی و به اشتراک گذاری ظرفیتهای خیریـه و مردم نـهاد دستگاهها و نـهادهای عضو

2-3-10 استقرار نظام بازخورد، پایش و سنجش اثربخشی

ماده 3 - سازمان ائتلاف (همکاری بین بخشی)

3-1 - مدت سند: مدت اجرای این سند جهت تکمـیل مطابق با سال‌های اجرای برنامـه ششم، 1395 که تا 1400 هجری شمسی و بر اساس فازبندی مورد اشاره درون این سند خواهد بود کـه متعاقبا درون طی برنامـه‌های بعدی تداوم خواهد یـافت.

3-2 شورای سیـاست‌گذاری

به منظور تدوین سیـاستهای کلان، نظارت بر حسن اجرای این سند و نظارت و ارزشیـابی پیشرفت طرح، شورای سیـاست‌گذاری با ترکیب زیر تشکیل مـی‌شود: سازمان مدیریت و برنامـه ریزی کشور بـه عنوان رئیس شورا، قوه قضائیـه بـه عنوان دبیر شورا، وزارت آموزش و پرورش بـه عنوان دبیر شورا، وزارت بهداشت، وزارت تعاون، سازمان بهزیستی کشور، نیروی انتظامـی، کمـیته امداد حضرت امام خمـینی(ره) و بنیـاد برکت.

تبصره 1: دبیرخانـه شورای سیـاست‌گذاری درون معاونت اجتماعی قوه قضائیـه مستقر بوده و جلسات شورا با پیگیری و هماهنگی دبیرخانـه مربوطه درون معاونت اجتماعی سازمان مدیریت و برنامـه ریزی کشور برگزار مـی‌شود.

تبصره 2: جلسات شورا بـه صورت فصلی تشکیل و تصمـیمات آن با اکثریت آرای حاضرین ، لازم‌الاجرا خواهد بود.

3-3 کمـیته علمـی - اجرایی:

به منظور تدوین شیوه نامـه های اجرایی، هدایت عملیـات اجرا، تدوین معیـارها، تدوین استانداردها، و پیشنـهاد سیـاست های کلان و راهبردی، کمـیته علمـی – اجرایی با ترکیب زیر تشکیل مـی‌گردد: سازمان مدیریت و برنامـه ریزی کشور بـه عنوان رئیس شورا، قوه قضائیـه بـه عنوان دبیر شورا، وزارت آموزش و پرورش بـه عنوان دبیر شورا، سازمان بهزیستی کشور، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، نیروی انتظامـی، کمـیته امداد حضرت امام خمـینی(ره)، وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و بنیـاد برکت.

تبصره 1: دبیرخانـه درون معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش و با مسئولیت معاونت مذکور مستقر خواهد بود.

تبصره 2: جلسات کمـیته حداقل ماهانـه یکبار تشکیل و تصمـیمات آن با اکثریت آرای حاضرین لازم‌الاجرا خواهد بود.

ماده 4: روش شناسی اقدام

4-1 فاز اجرا

4-1-1 مرحله اول: اجرای آزمایشی درون مدارس سه شـهرستان بـه صورت آزمایشی و ارزیـابی اثربخشی ( سال آخر برنامـه پنجم و سال اول برنامـه ششم منطبق با سال تحصیلی 95-1394 و 96-1395 )

4-1-2 مرحله دوم: ارزشیـابی و اعتبار بخشی و تعمـیم بـه مدارس یک شـهرستان از هر استان کشور (سال دوم وسوم برنامـه ششم منطبق با سال تحصیلی 98-1397 و 97-1396 )

4-1-3 مرحله سوم: تسری، تثبیت و استقرار بـه مدارس کل کشور (از سال چهارم برنامـه ششم منطبق با سال تحصیلی ایران 1400 -1399 بـه نحوی کـه تا پایـان برنامـه ششم کلیـه مدارس کشور تحت پوشش برنامـه قرار گرفته باشند)

4-2 نظام مراقبت:

4-2-1 شناسایی و غربالگری درون مدارس از طریق شواهد مـیدانی

تبصره: از مرحله دوم، از آزمونـهای استاندارد روانی، آزمون‌های خطرپذیری، شواهد کلینیکی و چک لیست ها نیز استفاده خواهد شد.

4-2-2 آموزش‌های رشد مدار

4-2-2-1 آموزش و توانمندسازی معلمان و والدین

4-2-2-2 تولید برنامـه درسی پیشگیری مربوط بـه هر دوره تحصیلی و منابع کمک آموزشی آن

4-2-2-3 برگزاری و اجرای دوره های آموزشی رشد مدار پیشگیری

4-2-2-4 اجرای فعالیت های مکمل و ترویجی

4-2-3 مداخلات وضعی و روانی – اجتماعی

4-2-3-1 اقدامات مداخلهای به منظور کاهش عوامل مخاطره آمـیز ( از جمله اقدامات انتظامـی و مناسب سازی فضاها)

4-2-3-2 برگزاری جلسات و دوره‌های آموزشی به منظور خانواده ها ( بویژه موارد لازم التوجه )

4-2-3-3 خدمات و حمایتهای روانی اجتماعی

4-2-3-4 خدمات مددکاری بـه خانواده‌ها

4-2-3-5 معاضدت های حقوقی و مالی مورد نیـاز

4-2-3-6 مشاوره‌های خانوادگی و فردی

4-2-3-7 معاضدت‌های تحصیلی

4-2-3-8 درمان و بازتوانی

ماده 5 - تعهدات ائتلاف

5-1 تعهدات مشترک :

5-1-1 شناسایی و تقویت عوامل محافظت کننده و دیده بانی مستمر عوامل مخاطره آمـیز دانش آموزان درون مدرسه ، خانواده و محله

5-1-2 ارائه خدمات آموزشی پیشگیرانـه بـه دانش آموزان لازم التوجه و خانواده‌های آنان

5-1-3 تهیـه منابع آموزشی و فرهنگی پیشگیرانـه به منظور دانش آموزان

5-1-4 بـه اشتراک گذاری ظرفیتها به منظور ارائه حمایتها و خدمات مداخله ای روانی – اجتماعی به منظور دانش آموزان و خانواده‌های آنان

5-1-5 حمایت از اجرای پروژه‌های علمـی پژوهشی درون راستای استقرار نماد

5-2 تعهدات اختصاصی

5-2-1 تعهدات سازمان مدیریت و برنامـه ریزی

5-2-1-1 پیش بینی اعتبارات متناسب با وظایف درون قالب اعتبارات سازمانـها

5-2-1-2 درج موضوع مراقبت اجتماعی مدرسه محور، بعنوان یکی از احکام برنامـه ششم توسعه و زمـینـه سازی به منظور پیـاده سازی آن درون طول برنامـه ششم و برنامـه‌های توسعه بعدی

5-2-1-3 مشارکت درون تدوین و بهبود مستندات کلان، راهبردی و فنی مربوط بـه طرح

5-2-1-4 بـه اشتراک گذاری منابع اطلاعاتی مورد نیـاز به منظور اجرای پروژه

5-2-1-5 پایش و ارزیـابی عملکرد ائتلاف با مشارکت دستگاه‌های همکار

5-2-2 تعهدات وزارت آموزش و پرورش

5-2-2-1 انتخاب و هماهنگی مدارس مجری طرح

5-2-2-2 آموزش معلمان مجری آموزش های رشد مدار

5-2-2-3 توانمند سازی کارکنان مدارس درون زمـینـه مراقبت اجتماعی از دانش آموزان

5-2-2-4 برگزاری جلسات آموزشی با خانواده ها

5-2-2-5 استقرار خدمات مدیریت مورد و هماهنگی به منظور ارجاع افراد درون معرض خطر و پرخطر

5-2-2-6 ارائه معاضدت های تحصیلی بـه دانش آموزان

5-2-2-7 مشارکت درون توسعه مستندات کلان، راهبردی و فنی مربوط بـه طرح

5-2-2-8 استقرار دبیرخانـه کمـیته علمـی-اجرایی مربوط بـه طرح

5-2-2-9 تشکیل کمـیته مراقبت اجتماعی درون مدارس کشور

5-2-2-10 همکاری موثر درون تدوین ابزارهای شناسایی آسیب های اولویتی دانش آموزان

5-2-2-11 بـه اشتراک گذاری منابع اطلاعاتی مورد نیـاز به منظور اجرای پروژه

5-2-3 - تعهدات قوه قضائیـه

5-2-3-1 مساعدت درون فراهم‌سازی بسترهای حقوقی، قانونی و حاکمـیتی اجرای تصمـیمات و راهکارهای اساسی

5-2-3-2 تدوین و پیشنـهاد لیست عناوین آسیب های اولویتی ( آسیب های دروازه ورود بـه چرخه بزهکاری و جرم ) با پوشش حد اکثری شاخص نـهادهای داخلی و بین المللی

5-2-3-3 پیگیری تصویب مقررات، ضوابط، آئین‌نامـه‌ های اجرایی و دستورالعمل‌های مرتبط با پیشبرد اه این سند و ایجاد الزامات اجرائی مورد نیـاز

5-2-3-4 همکاری موثر درون تدوین ابزارهای شناسایی آسیب های اولویتی دانش آموزان مربوط بـه استقرار فاز دوم برنامـه ( موضوع تبصره یک بند الف چرخه نظام مراقبت اجتماعی)

5-2-3-5 بـه اشتراک گذاری منابع اطلاعاتی مورد نیـاز به منظور اجرای پروژه

5-2-3-6 استقرار دبیرخانـه شورای سیـاست‌گذاری مربوط بـه طرح

5-2-3-7 مشارکت درون تدوین و بهبود مستندات کلان، راهبردی و فنی مربوط بـه طرح

5-2-3-8 ارائه معاضدت های قضایی بـه دانش آموزان و خانواده ها

5-2-3-9 مشارکت درون طراحی و اجرای فعالیت های پیشگیری و مراقبت اجتماعی درون مدارس

5-2-4 تعهدات سازمان بهزیستی کشور

5-2-4-1 همکاری موثر درون تدوین ابزارهای شناسایی آسیب های اولویتی دانش آموزان مربوط بـه استقرار فاز دوم برنامـه ( موضوع تبصره یک بند الف چرخه نظام مراقبت اجتماعی)

5-2-4-2 همکاری موثر درون تدوین و تقویت مبانی و مستندات نظری و شواهد معتبر نظام مراقبت اجتماعی

5-2-4-3 مشارکت موثر درون امکان سنجی و ظرفیت شناسی به منظور طراحی و ارائه بسته های خدمتی و حمایتی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان

5-2-4-4 پایش و ارزیـابی علمـی نتایج پیـاده سازی و استقرار پروژه

5-2-4-5 مشارکت درون تدوین و بهبود مستندات کلان، راهبردی و فنی مربوط بـه طرح

5-2-4-6 گسترش رویکرد پیشگیری جامعه – محور

5-2-4-7 مشارکت درون آموزش پیشگیری درون مدارس

5-2-4-8 بـه اشتراک گذاری منابع اطلاعاتی مورد نیـاز به منظور اجرای پروژه

5-2-5 تعهدات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

5-2-5-1 همکاری موثر درون تدوین ابزارهای شناسایی آسیب های اولویتی کودکان و نوجوانان مربوط بـه استقرار فاز دوم برنامـه ( موضوع تبصره یک بند الف چرخه نظام مراقبت اجتماعی)

5-2-5-2 همکاری موثر درون پیش بینی ابزارهایروان شناختی و تدبیر راهکارهای پایش رفتار کودکان درون حوزه های روان شناختی و اجتماعی )؛

5-2-5-3 همکاری درون تدوین چک لیست های شناسایی نشانـه های روانی ، رفتاری و جسمـی آسیب های اولویتی کودکان و نوجوانان مربوط بـه استقرار فاز دوم برنامـه

5-2-5-4 مشارکت درون توسعه مستندات کلان ، راهبردی و فنی مربوط بـه طرح

5-2-5-5 ارائه خدمات و حمایت‌های درمانی بـه دانش‌آموزان درون قالب نظام شبکه بهداشتی درمانی کشور

5-2-5-6 ارائه خدمات غربالگری

5-2-5-7 بـه اشتراک گذاری منابع اطلاعاتی مورد نیـاز به منظور اجرای پروژه

5-2-5-8 استفاده از ظرفیت ها و زیرساخت های موجود به منظور مراقبت اجتماعی از دانش آموزان

5-2-5-9 مشارکت درون اجرای فعالیت های آموزشی و فرهنگی درون زمـینـه پیشگیری از آسیب های اجتماعی

5-2-6 تعهدات نیروی انتظامـی

5-2-6-1 مشارکت درون تدوین و بهبود مستندات کلان ، راهبردی و فنی مربوط بـه طرح

5-2-6-2 ارائه خدمات و حمایت های انتظامـی به منظور مدارس، دانش‌آموزان و یـا خانواده آنان

5-2-6-3 استفاده از ظرفیت ها و زیرساخت های موجود به منظور مراقبت اجتماعی از دانش آموزان

5-2-6-4 مشارکت درون اجرای فعالیت های آموزشی و فرهنگی درون زمـینـه پیشگیری از آسیب های اجتماعی

5-2-6-5 بـه اشتراک گذاری منابع اطلاعاتی مورد نیـاز به منظور اجرای پروژه

5-2-7 تعهدات کمـیته امداد حضرت امام خمـینی(ره)

5-2-7-1 مشارکت فعال درون تدوین و تامـین بسته های خدمتی و حمایتی بر اساس وظایف و توان واقعی سازمان علی الخصوص بسته حمایت اقتصادی و بسته خدمات مددکاری بر اساس آسیب های اولویتی طرح

5-2-7-2 تعیین مـیزان شایستگی دریـافت این بسته ها و ترتیب قرار گیری درون نظام ارجاع

5-2-7-3 مشارکت درون تدوین و بهیود مستندات کلان ، راهبردی و فنی مربوط بـه طرح

5-2-7-4 ارائه خدمات و حمایت های اجتماعی و مددکاری بـه دانش آموزان

5-2-7-5 ارائه خدمات اورژانس اجتماعی بـه دانش آموزان و خانواده ها

5-2-7-6 استفاده از ظرفیت ها و زیرساخت های موجود به منظور مراقبت اجتماعی از دانش آموزان

5-2-7-7 مشارکت درون اجرای فعالیت های آموزشی و فرهنگی درون زمـینـه پیشگیری از آسیب های اجتماعی

5-2-7-8 بـه اشتراک گذاری منابع اطلاعاتی مورد نیـاز به منظور اجرای پروژه

5-2-8 تعهدات وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی

5-2-8-1 مشارکت درون تدوین و بهبود مستندات کلان، راهبردی و فنی مربوط بـه طرح

5-2-8-2 تدوین و تامـین بسته های حمایتی به منظور دانش آموزان

5-2-8-3 استفاده از ظرفیت ها و زیرساخت های موجود به منظور مراقبت اجتماعی از دانش آموزان

5-2-8-4 مشارکت درون اجرای فعالیت های آموزشی و فرهنگی درون زمـینـه پیشگیری از آسیب های اجتماعی

5-2-8-5 بـه اشتراک گذاری منابع اطلاعاتی مورد نیـاز به منظور اجرای پروژه

5-2-9 تعهدات بنیـاد برکت

5-2-9-1 مشارکت درون تدوین و بهیود مستندات کلان ، راهبردی و فنی مربوط بـه طرح

5-2-9-2 مشارکت درون ارائه بسته های حمایتی به منظور دانش آموزان

5-2-9-3 همکاری و حمایت موثر درون طراحی نیـازهای فن آوری نماد، و ارائه راهکار به منظور بکارگیری ظرفیت های ملی نظیر شناسنامـه سلامت دانش آموزان

5-2-9-4 پیگیری اضافه شدن چک لیست های نظام مراقبت بـه شناسنامـه سلامت دانش آموزی

5-2-9-5 طراحی راهکارهای خلاقانـه به منظور رفع خلاء و نیـاز نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان بـه نیروی انسانی متخصص درون کشور

5-2-9-6 همکاری درون توسعه مدارس درون مناطق محروم و نیـازمند

5-2-9-7 بـه اشتراک گذاری منابع اطلاعاتی مورد نیـاز به منظور اجرای پروژه

ماده 6 اختیـارات نـهادهای همکار

نـهادها و سازمانـهای حاضر درون سند ائتلاف مـی‌توانند از اطلاعات و نتایج علمـی و تخصصی گرد آوری شده بر اساس موضوع این سند ، ضمن رعایت قوانین و مقررات و استانداردهای مربوط، بهره برداری مورد نیـاز خود را داشته باشند.

انتهای پیـام

. گزارش طرح لازم التوجه دانش آموزان . گزارش طرح لازم التوجه دانش آموزان




[متن کامل سند ائتلاف ملی «نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان ... گزارش طرح لازم التوجه دانش آموزان]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 21 Jul 2018 06:13:00 +0000